Trek X-Caliber
Dlouho jsem přemýšlel, jestli napsat článek k tomu jak jsem vybíral kolo a nějakým způsobem jej i zrecenzoval. Při prohlížení několika diskuzí ať už na facebooku nebo na bike-forum.cz jsem dospěl k závěru, že by nebylo špatné na tohle téma napsat článek. Bohužel u uvedených zdrojů se potenciální majitelé ptají pořad na to samé. Proto jsem usoudil, že by nebylo špatné všechny mé poznatky sepsat a tím i někomu pomoci výběru kola.
Očekávání
Před tím než jsem se pustil do výběru kola, tak jsem si musel sednout a říct na co vůbec kolo potřebuji a co od nového kola očekávám. Vzhledem k tomu, že už jedno poměrně dobré kolo mám a do budoucna jsem věděl co chci, tak jsem měl výber jednodušší. Osobně jsem i rád, že nejsem úplně na začátku, kdy se rozhoduji co by bylo pro mě nejvhodnější. Tyto okamžiky mám naštěstí za sebou. Nejhorší v minulosti bylo, když jsem si při výběru kola vsugeroval potřebu a na základě toho si kolo pořídil. Jako příklad uvedu, když jsem viděl parádní trekové kolo, které se mi líbilo.
Okamžitě jsem si vsugeroval, že tohle chci a už jsem se viděl jak s ním brázdím cesty. Tohle mi vydrželo dva týdny a pak jsem se vrátil ke svému starému HT. Pokud budete vybírat nové kolo, tak je dobré si se „střízlivou“ hlavou si říct na co kolo vůbec chcete. Abych nepsal jen o dávné minulosti, tak aktuálně od nového kola jsem při výběru měl takováto očekávání. Najít horské krosové kolo, které budu používat na projíždění Prahy cyklostezkami. Rovněž takové kolo, které mi bude pohodlné na celodenních trailech a zároveň mě nechá ve štychu ani při méně náročných sjezdech.
Rozpočet
Při procházení různých diskuzí si dovolím říct, že hodně cyklistů při koupi kola očekává, že dostane za co nejméně peněz co nejvíce muziky. Naštěstí u mě tohle očekávání nehrozí nebo jsem realista a vím, že když je něco co opravdu kvalitní, tak to nestojí pár korun. Sám za sebe bych neměl problém dát za kolo více než 100 000 Kč. Naštěstí jsem v situaci, kdy na kole chci jezdit pouze nenáročné trasy. Hold nic závodního.. Zas na druhou stranu nechci kolo z Tesca u kterého bych se musel bát, že nedojedu ani pro rohlíky 😊 Rozpočtově jsem si řekl, že investuji 30 000 Kč – 50 000 Kč do kola, které bude se slušně osazeno a po stránce designové se mi bude líbit. Spodní hranici rozpočtu beru takovou, že z mé strany bude muset být nějaký kompromit. Jinak za 50 000 Kč očekávám, že kolo bude takové jaké přesně chci (slušně osazeno s líbivým designem). Možná se někdo z vás nad takovým nízkým rozpočem pozastaví, ale jen upozorním. Jedno kolo už mám (na ty naše Valašské kopce) a další kolo vybírám jen na občasné použití do Prahy.
Rám
Tohle je kapitola sama pro sebe😊 Zpočátku jsem byl přesvědčený, že chci zkusit něco nového a celoodpružené kolo je pro mě to pravé ořechové. Již z dřívějška jsem měl zkušenosti s celoodpruženým kolem, ale nikdy jsem takové kolo nevlastnil. Třeba na singltracky jsem si vždy takové kolo půjčil. Před koupí jsem si půjčil od kamaráda celopéro a projel si trasy, které chci v Praze jezdit. Vzledem k tomu, že můj cenový strop byl cca 50 000Kč, tak jsem rychle celopéro pustil z hlavy. Ovšem důvod proč jsem od něj opustil nebylo jenom kvůli ceně, to vím, že za 50 litrů se mi nedostaví žádná kvalita. Dalším důvodem byla i náročnější úrdržba a zbytečnost jezdit cyklostezky s celodopruženým kolem. Taková kola mají potenciáln někde jinde. Vím, že někteří s vás se v diskuzích hodně ptají jestli jít do služně vybaveného hardtrailu nebo do z fulla v základu. Na to vám nikdo uplně bez dalších upřesnujících informací neodpoví. Nejlepší je půjčit kola s oběma typy rámu a otestovat. Za mě pro mé účely je HT jasnou volbou.
Karbon nebo hliník?
Již v minulosti jsem měl na pár celodenních trailech karbonové kolo. Ono pevnost u těchto kol je podle mého názoru někde jinde než u klasických hliníkových kol. Co mě štve na karbonu je křehkost. Když jsem vybíral kolo, tak za mě jsem věděl, že nepůjdu do karbonu ze dvou důvodů. Kolo chci mít v Praze, kde jej nebudu mít doma v garaži jako na Valašsku a za druhé na kole jezdím často na tenis a kolo opřu o lavičku, zábradlí a tak. S hliníkem jsem nikdy neměl problém. S karbonovým kolem už bych musel dávat pozor. Mé neopatrzné zacházení s kolem by se jistě na křehkém karbonu hned podepsalo. Samozřejmě jsem uplně ze začátku ten karbon neodepsal. Nejprve jsem hledal důvody proč do něj jít. Ovšem po dvou třech dnech kdy jsem si dal pohov s pročítáním recenzi apod, tak se mi v hlavě rozleželo, že rozumnější je jít do „hlíny“.
Osazení
Tak a tady se dostávám podle mého názoru k tomu nejdůležitějšímu. U osazení buď budete muset dělat kompromisy a nebo si připlatit za to co vám bude vyhovovat. Mé požadavky byly skromné. Nechtěl jsem na kole hlavně nic od SRAMu. Nevím proč, ale od puberty nějak se vyhýbám kolům s těmito komponenty. Dále u vidlice jsem chtěl vzduchovou. Minimálně vidlici RockShox Judy Silver (u kola cca za 30 tisíc) a nebo lepší FOXku (u kola cca za 50 tisíc). Co se týče ostatních komponent, tak řazení jsem chtěl 1×12 převodu a zamykání vidlice z řídítek. Zbytek raději nebudu rozebírat nebo by to bylo nadlouho 😊
Značka kola
Sám za sebe jsem vybíral z osvědčených značek, které jsou na trhu již nějaký pátek. Čím víc jsem pročítal novější články a recenze, tak tím více diskutující doporučovali i české značky. Hlavě teda RB a Qayron. Rovněž jsem si taky všiml, že novodobý trend diskutujících ke značkám Specialized, Trek a třeba Scott je tyto značky shazovat tvrzeními typu: tady platíte minimálně o třetinu více za značku apod.. Tohle jsem zrovna vypouštěl a snažil jsem se udělat vlastní názor. Když shrnu mé osobní preference k určitým značkám, kvalitě kol a estetické stránce, tak do nejužšího výběru se mi dostala kola Trek a Canyon. Chvílemi jsem zvažoval o nějaké čistě české značce, ale po designové stránce to je katastrofa. V neposlední řadě jsem i zvažoval, že si nechám od někoho kolo postavit. Tuto variantu mi nabídlo pár „stavitelů“. Když jsem si udělal porovnání kol s koly, které se nabízejí v maloobchodu a velkoobchodu, tak bych moc neušetřil. Navíc servis kol u takových stavitelů není úplně garantovaný, tak i z tohodo důvodu jsem řekl, že pujdu do kola sériové výroby.
Canyon kola
Značka těchto kol mi je sympatická díky přímému prodeji kol. To znamená, že kola jsou vám prodány na přímo rovnou od výrobce. Tady nikdo další do distribuce nevstupuje. Ani cykloobchod a ani žádný dovozce. Rovněž jsem se podíval na recenze, které jsou v Německu na tuto firmu a musím říci, že super. Jinak v recenzích klienti zmiňovali jediné negativum ve smyslu, že kola nejde před koupí vyzkoušet. Zároveň argumentovali tím, že kola lze bez sankcí vrátit do jisté doby. V okamžiku kdy jsem byl téměř rozhodnutý, tak jsem náhodně narazil na výborného kamaráda mé přítelkyně, který pracuje v Německu s koly a dokonce jezdí závodně. Tohle zmiňuji kvůli tomu, že zná lidi, které Canyon sponzoruje a říkal, že i sponzorovaní závodní jezdci dostávají kola pozdě. Mimo jiné jsem i tohle hledal na internetu a pro jistotu si ověřil info na infolince pro podporu ČR. Z obou zdrojů jak internet, tak telefonát na zastoupení v ČR mi potvdili, že dodací lhůty nebývají takové jaké by si člověk přál. Osobně jsem po těchle informacích od nákupu opusil nebo nerad bych v sezonu byl bez kola peníze by mi někde trčely 😊 Po tomhle závěru jsem byl docela neštastný nebo jsem musel znovu podstoupit martirium výběru. Možná si říkáte co mě zaujalo na těchto kolech. Rozhodně to byl design a slušné osazení. Modely, mezi kterými jsem váhal byly: Grand Canyon SL 9 a Grand Canyon AL 8.
Trek kola
Několi let zpět jsem se kochal produkty této značky. Vždy se mi nějakým způsobem líbílo jak jsou kola udělaná po designové stránce (nepočítám sváry). Co se týče ceny, tak vždy jsem nějak přehlížel a u této značky zřejmě i přehlížet budu přirážku za značku. Zkrátka co mě vždy vedlo k Treku bylo i to, že je to jedna z nejstarších značek u kol a není třeba bát toho, že kola by byla nekvalitní. Osobně mi přijde, že Trek má nejlépe vybalancovaný poměr výkon a cena.
V neposlední řadě se mi líbí i doživotní záruka na rám kola (ten je potřeba si na stránkách registrovat). Abych nepsal jen obecné řeči o kolech Trek, tak bych se s vámi i rád podělil o to z jakých modelů jsem vybíral a co jsem nakonec vybral. Před tím než jsem se pustil do výběru, tak jsem si načetl informace o jednotlivých kolech. Z šikoré škály produktů jsem věděl, že chci horské kolo z řad Roscoe, Procaliber a X-Caliber.
Procaliber
Z řady Procaliber jsem měl v úzkém výběru model Procaliber 9.6 v černě matné barvě. Tento model mě hodně zaujal po designové stránce. Prostě nádherný lak kola. U kola v karbonovém kabátu mi přijde Procaliber jako jeden z nejdostupnějsích modelů v cenové relaci do 50 000 Kč. Co se týče osazení, tak nebyl problém s žádnou komponentou. Vlastně všechno buď Shinamo nebo Bontrager. Možná když bych byl hodně přísný, tak na kole mi vadilo plastové řazení a trochu slabší brzdy (ty bych zřejmě při sjezdu někde v Alpách uvařil). Při testovací jízdě v prodejně v Praze mi přišlo, že kolo hravé a rychlé. Co se týče prvku IsoSpeed, tak mi nepřišlo, že by to byla nějak závratná technologie. Ikdyž jsem najel na kamínky a nerovnosti, tak jsem „vibrace“ a tlumící efekt cítil stejně jako na kole bez tohoto prvku. Osobně jsem byl pěvně rozhodnutý pro tento model. Nakonec se mě prodavač v prodejně zeptal jaké má být využití kola. Když jsem mu mou potřebu popsal, tak mě odkázal na úplně jiný (levnější) model s tím, že tohle kolo je pro mě úplně zbytečné. Teda v rozhovoru padla i otázka, jestli chci za každou cenu karbo? Za mě jsem jej zpočátku chtěl, ale když jsem se dozvěděl, že je hodně křehký a já se ke kolům chovám neopatrně, tak jsem taky uznal, že tento model je pro mě zbytečný. Určitě mě potěšila reakce prodavače, který za každou cenu se mi nesnažil vnutit drahé kolo. Na doporučení jsem zavolal i na „Trek linku“, která má v čechách zastoupení. Celou situaci jsem rozebral s klukem co byl na drátě a ten byl úplně stejného názoru.
Roscoe
V této kategorii byl mým favoritem model Roscoe 8. Po designové stránce mě sice oslovil méně než Procaliber 9.6, ale teleskopická sedlovka tohle „manko“ dohnala. Když jsem brouzdal netem a prohlížel si fotky a recenze tohoto kola, tak jsem byl nadčený z referencí. Jediné co jsem nedokázal překousnout byly komponenty SRAM. Pídil jsem se po tom proč na tomhle modelu nejsou klasiky Shinama a bylo mi řečeno, že původně bylo v plánu tam dát tohle osazení, ale údajně shořela fabrika, která vyráběla komponenty pro tyhle kola. Proto pro model 2019 museli Shinamo komponenty nahradit Sramem. S tímto pocitem jsem si šel na prodejnu kolo vyzkoušet (šel jsem do jiné prodejny než kde jsem řešil model Procaliber). Na prodejně byl „mladý týpek“ ochotný. Na kole jsem se projel a pocity byly takové nijaké. Na kole jsou strašně široké kola a nedokázal bych si ně něm představit celodenní výlet spíše po cyklostezkách. Kdyby jezdil čistě sjezdy a chtěl bych pevný HT od Treka, tak určitě bych šel do tohoto kola. Když jsem mé pocity řešil s prodavačem, tak ten mi doporučil ve vyšší cenové relaci Procaliber a nebo levnější X-Caliber 9, který podle něj má lepší osazení než Roscoe.
X-Caliber
Když se podívám zpětně na začátek toho kdy jsem kola vybíral, tak nikdy bych neřekl, že budu vybírat z řady X-Caliber. Tato řada mi přišla jako levnější a vůbec jsem modelům z této řady nevěnoval pozornost. Jenže když jsem na prodejně řešil Roscoe 8, tak mi prodavač doporučil X-Caliber 9. Na prodejně byly obě barvy, jak vínově červená, tak i modro žlutá. Vím, že hodně lidí zaujala červená, ale ta mi ve skutečnosti nepřišla tak sportovní jako modro-žlutá. Když jsem modrožlutého X-Calibera viděl naživo, tak jsem věděl, že tohle kolo chci. Po technické stránce kolo neurazí a ani nenadchne. Za mě jsem rád, že není osazený Sramem a to mi stačí. Některé komponenty jsou trochu slabší, ale vzhledem k tomu, že tohle by mělo být mé druhé kolo, tak je to v pořádku. Sám za sebe vím, že tohle kolo není napořád a do budoucna se nebráním žádnému upgradu. Líbilo se mi i propracování, které lze vidět u vyšších modelů (například vedení lanek). Rovněž při testovací jízdě věděl, že tohle kolo mi sedlo a musel jsem jej mít. Boužel na prodejně měli jen vínový model v mé velikosti. Ten jsem úplně nechtěl, tak kolo jsem si objednal z netu, kde mi jej za dva dny přivezli složené a připravené k jízdě.
X-Caliber 9 2020
Při psaní recenze u tohodle odstavce jsem si záměrně dal dva měsíce pauzu. Recenzi jsem chtěl napsat jakmile na X-Caliberu 9 ujedu více než 1000 km. Povedlo se. Včera večer mi na tachometru bliklo 1000 km a já už po jedné servisní kontrole můžu napsat jak jsem s kolem spokojený. Když bych měl shrnout do jedné věty pocity a názory na tenhle bajk, tak určitě jsem tímto pevňákem za pár šupů neudělal chybu. Ať už na cyklostezce nebo někde v lese kolo je ovladatelné, tíché a jsem s ním nad míru spokojený. Co se týče delších celodenních tripů, tak mám za sebou jeden 120km trip a žádný diskomfort jsem nezaznamenal.
Docela pár lidi po koupi mi dávala doporučení na výměnu komponent. Za mě jsem zatím žádnou výměnu neprovedl a vše funguje jak má. Dokonce i bez vrzání, skřípání a podobných zvuků. Je pravda, že po každé vyjíždce kolo vyčistím a pečlivě připravím na další jízdu. Jinak pokud se zaměřím na pár trailů co jsem s kolem absoloval, tak musím napsat, že kolo i v tomhle terénu jelo dobře. V některých případech rychleji než bych si přál. Když jsem jel přes kořeny, tak určitě jesm nepociťoval komfort jako s celopérem. Naštestí nejezdím pouze traily, tak za mě rozhodně spokojenost.
Co říci závěrem?
V článku jsem chtěl ukázat pohled na kola mou optikou. Určitě jsem nechtěl zmiňovat technické detaily. Ty si můžete vyčíst na stránkách jednotlivých výrobců kol. Určitě co bych do budoucna udělal jinak, tak před koupí kola bych si bajk půjčil na celodenní testování. Jinak co je důležité u koupi respektovat je NEUNÁHLOVAT SE! Znám několik případů, kdy se kámoši unáhlili a pak zjistili, že jim kolo nesedí…
.