Supercaliber upgrade

Published by administrator on

Je to něco málo přes rok co vlastním kolo Trek Supercaliber. Na kole mám najeto přes šest tisíc kilometrů a musím říci, že s bajkem jsem nadmíru spokojen. Několikrát v minulosti jsem měl rozepsaný článek o upgradu jednotlivých komponent. Ten jsem postupně doplňoval a po čase jsem zjistil, že z větší části článek není aktuální. Každou chvíli jsem řešil nějakou změnu. Nyní po roce jsem si řekl, že dám dohromady aspoň to co se na kole změnilo oproti “setapu”, který jsem popisoval v tomhle článku. 

1.6000km-změna

Proč upgrade?

Pár přátel a vlastně i lidí co na kole potkávám se mě pravidelně ptá, proč měníš komponenty a co z toho máš? Mou reakcí je většinou odpověď, která se nese v duchu rozhovoru 🙂 Když se zamyslím a měl bych generalizoval odpověď, tak zjednodušeně můžu říci, že mě to baví. Baví mě poznávat, zkoušet nové technologie a komponenty. Kolo mám jako doplňkový sport k tenisu. To je i důvod proč si můžu dovolit experimentovat s komponenty a libovolně si je zkoušet. Osobně jsem moc rád, že kolo mě neživí a je pouze jakýmsi koníčkem. Jesltiže to vezmu přes tenis, tak tam si rakety (značku raket) nedovolím měnit uprostřed sezony.

supercaliber_recenze

Totéž vidím i u závoďáků, kteří mají kolo v nějakém “setapu” před sezonou a celou ji pak v takovém “setapu” odjedou. Nebavím se o výměně opotřebených dílů za nové, apod…Vím, že mé experimentování je někdy náročné nebo ne vždy vidím na půjčené/zakoupené komponentě progres, ale i přesto, když se kouknu na kolo jak bylo před rokem a teď, tak to je nebe a dudy. Poslední co úvodem zmíním, že “setup” kola je platný k počátku roku 2022.

supercaliber_cena

Servis

Ještě před tím než se pustím do představení toho co se na kole za ten rok změnilo, tak bych rád zmínil, že důležitá je péče o kolo a pravidelný servis. Mám pár známých co za kolo dalo řádově statisíce a na servis kašlou. Pokud to čtete, tak sorry 🙂 Ne v jednom případě mají kolo déle něž jeden rok a servis tlumiče nebo vidlice nebyl žádný. Tímto nechci na nikoho poukazovat, to bych si nedovolil. Jen chci tím říci, že když si pořídíte svůj “dream build bike”, tak nedílnou součástí je i pravidelný servis. Já osobně mám rád, když kolo jede jak švýcarské hodinky.

2.9_SID_vidlice_rockshox_supercaliber

Iritují mě detaily, třeba když AXS řazení není seřízené na 100%, vidlice nefunguje jak má, atd.…Dříve na bývalém kole jsem tohle neřešil. Jezdil jsem i s neodvzdušněnou brzdou, přehlížel jsem občasné lupnutí..Nyní vím jak všechny komponenty mají fungovat na sto procent a pokud tomu tak není, tak kolo ihned servisuji. Je pravda, že kolo mám každý měsíc v servisu, ale ten pocit na kole, které jede jak má je k nezaplacení!

supercaliber_trek

Vidlice SID

Jak jsem se dostal od Reby k Sidě? Na kole se mi bohužel podařilo prasknout dvoje karbonové řídítka. Třetí už jsem nechtěl kupovat. Dal jsem do představce hliníkové a předek kola byl trochu těžší než na co jsem byl zvyklý. Při situaci s covidem mi bylo řečeno, že reklamace se protáhne. Nakonec v Treku trvala cca 6 měsíců. V té době jsem přemýšlel jak dostat na původní váhu “předek” kola. Jediné co mě napadlo upgradovat vidlici za lehčí. Nová řídítka nemělo smysl kupovat nebo jsem čekal až v září vyjdou RSL od Bontrageru. Rovněž se mi nechtělo kupovat nový představec nebo ten stávající byl s objímkou 35mm (Bontrager Kovee Pro 35mm). Proto mi přišel vhod upgrade vidlice. Ať už bych si vybral SIDu nebo nějakou FOXku, tak váhou bych se dostal o 200g méně než co měla REBA. A to by byla podobná váha na jakou jsem byl zvyklý. Hold REBA šla do světa 🙂

2.1.Reba_vidlice
RockShox Reba RL, pružina Solo Air, tlumení Motion Control, kónický sloupek, offset 42 mm, Boost110, Maxle Stealth 15 mm, zdvih 100 mm.

Shodou okolností si kamarád pořídil na Supercalibera Sidu. Učarovala mě její funkčnost a nový design (2021 model). Tento model oproti předchůdcům má novou eloxovanou korunku, nový typ těsnění, ostřejší tvary a hlavně model co jsem chtěl, tak u toho je možnost si jej objednat bez dálkového ovládání z řídítek (chci mít pouze dva kabely na brzdy). Při objednání byl problém v dostupnosti. Žádný český eshop neměl tuto (ROCKSHOX Suspension Fork 29″ SID SL Ultimate Race Day SA DebonAir 100 mm BOOST 44 mm Offset tapered black | 2021) vidlici skladem. Bylo mi doporučeno, že vidlici mám objednat z r2-bike.com. I když ji skladem taky nemají, tak ji umí sehnat. Moc jsem tomu nevěřil a vidlici objednal (v době objednání opravdu skladem nebyla). No a 10 dnů od objednání mi přišel email, že vidlice je odeslaná a je na cestě ke mně. 

2.2.Sid_vidlice

Pokud bych se měl bavit o porovnání Reby a Sidy tak mi přijde, že Sida se lépe adaptuje mému stylu jízdy. V minulosti na úsecích, kde jsem Rebu musel zamykat, teď Sidu nezamykám a mám stejný komfort jako s uzamknutou Rebou. Kde jsem pocítil i lepší funkčnosti SIDy je v rychlosti tlumení nárazů při stejném nastavení tuhosti jako na Rebě. 

2.4.SID_vidlice_sklad
2.3.SID_vidlice_servis
2.8_SID_vidlice_rockshox_repas
2.5_SID_vidlice_rockshox
2.6_SID_vidlice_rockshox_debonair

Řídítka Bontrager RSL

Řídítka byly kapitola sama pro sebe. Již v prvním článku o Supercaliberu jsem popisoval trable s řídítky Bontrager Kovee Pro. Bohužel se mi podařilo rupnout i další karbonové.

3.2.Riditka_kovee_pro_botrager

Montáž jsem raději nechal na jiných a stejně praskly. Zvažoval jsem, jestli nemůže být problém v představci a ten je OK. Mně osobně se lesklé karbonové řídítka z řady Kovee Pro libily.

3.1.Riditka_kovee_pro_botrager

Hodila se na kolo a svým leskem hodně na sebe upozorňovaly 🙂 Pokaždé, když jsem šel ke kolu, tak řídítka byly první co vlítlo do pohledu 🙂

3.3.Riditka_kovee_pro_botrager

V momentě, kdy mi ruply jsem nějaký čas jezdil s klasickými hliníkovými ze stejné řady Kovee Pro. V říjnu minulého roku jsem si objednal novinku řídítka Bontrager RSL sintegrovaným představcem.

rsl_riditka_trek

Co bylo zajímavé, že doba dodání je až září 2022. Necelý rok 🙁 Aktuálně objednané řídítka nemám stále doma a musel jsem si je sehnat po vlastní ose. Naštěstí mám známého co obchoduje s Trek koly a sehnal mi jedny, tak že je sundal z nového kola.

3.4.Riditka_RSL_botrager

Bohužel délka představce je pouze 70mm místo požadovaných 80mm nebo 90mm. Říkám OK, zkusím i kratší délku představce. Zatím s řídítky jsem odjel zimu a první vyjíždky jsem si na ně musel zvykat. Co mě potěšilo, že kratší představec mi pomáhá rychleji reagovat ve sjezdech. Při dlouhých vyjížďkách mi moc nesedí, ale není to nic drastického. Jakmile dojdou v září objednané řídítka s delším představcem, tak je pak vyměním a tyto kratší budu používat pouze na amatérské závody typu KPŽ nebo Prima Cup. Tam vidím jejich potenciál 🙂

3.5.Riditka_RSL_botrager_detail

Jinak co se týče uchycení Garminu. Držák jsem namontoval přímo do řídítek a nebylo to ono. Jednak mi to nesedělo při jízdě (lehké vibrace zařízení) a druhak jsem při nandávaní na montážní stojan o držák zavadil. Následně jsem si řekl, že jej vyhodím a Garmin posadím tam kde byl – na představec.

3.7.Riditka_RSL_botrager_garmin

Nicméně si myslím, že je to dobrý nápad nebo při případném pádu nebo naražení by šla do kopru navigace. Abych minimalizoval možnost poškození, tak i objímky brzd nemám dotažené nadoraz. Je to z toho důvodu, kdybych náhodou narazil, tak aby se “protočily” a nárazem se nepoškodily. 

3.99.Riditka_RSL_botrager_detail
3.8.Riditka_RSL_botrager_kokpit

ESI Gripy

U gripů opticky nepoznáte změnu. Prakticky ano. Stávající gripy Extra chunky 80g jsem vyměnil za Racer’s edge 50g. Kromě váhy je rozdíl v “tloušťce” gripů. Na občasné závody beru gripy Racer’s edge. Je pravda, že jak jsou tenké, tak v nich cítím každou nerovnost.

4.4-gripy_ESI_50g

Pro stroprocentní ovladatelnost kola jsou fajn. Na takové to výletové ježdění na kolo dávám pohodlné a více vystužené gripy Extra chunky.Možná si řeknete, jestli mě baví věčné přendávání gripů. Nevadí mi. K instalaci beru vždy okenu nebo desinfekci. S ní potřu řídítka, nastříkám něco dovnitř gripů a pak jdou nasadit jedna radost. V případě sundání mezi gripy a řídítka injekční stříkačkou stříknu desinfekci a jsou sundané raz, dva. 

4.2-gripy_ESI_nahradni

Jinak na závěr ke gripům si dovolím malou technickou. Pár známých (“letní jezdci”) se inspirovalo ESI gripy a pořídili si je na kolo. Po čase používání jsem od nich slyšel recenze, že jsou na hovno nebo jak se jim potí ruka, tak kloužou. Abych řekl pravdu, tak nevím, jestli kloužou, ale možné to je 🙂 Já jezdím pouze v rukavicích. Těch jízd bez rukavic jsem absolvoval minimum. Třeba minulý rok na jaře na Pálavě jsem 4 dny jezdil s těmito gripy bez rukavic a nic neklouzalo. Samozřejmě to bylo pohodové ježdění. Kdybych to jel naplno a v létě, tak je možné že vlhká ruka a tekoucí pot by udělaly své. To by asi dlaně na gripech klouzaly. 

Co beru jako nevýhodu u těchto gripů jsou koncovky řídítek. Jelikož kolo opírám pouze o řídítka, tak jsou věčně odrbané nebo rozbité. Naštěstí firma koncovky prodává jako náhradní díl. 

4.1-gripy_ESI_poskozeni
4.3-gripy_ESI_vymena

Sedlo ala “čajna” 🙂

Sedel na kole za poslední rok jsem prostřídal několik. Při vší smůle mi za tu dobu nesedlo žádné se kterým bych byl maximálně spokojený. Skoro pokaždé bych musel dělat nějaký kompromis. Na testování jsem měl půjčené sedlo Selle Italia (teď už si nevzpomenu na model) a Fizik Anatares. Po testování jsem se pokaždé vrátil k “základnímu” sedlu co bylo k Supercaliberovi (verze Montrose).

5.1.sedlo_bontrager

Již nějaký čas se snažím sehnat nebo na Ebay vysoutěžit starší verzi sedla Bontrager Carbon XXX. Je to sedlo s váhou pouhých 68g. Minulé léto jsem sedlo viděl u známého na Procaliberu a vypadalo skvěle nejen opticky, ale i příjemně se na něm sedělo (zkoušeno na chvilku). Na to, že to je kus karbonu, tak sem čekal, že z toho zadek bude bolet.

5.2.bonragerxxx_sedlo
Zdroj: www.trekbikes.com

Nedalo mi to a aspoň dočasně jsem si pořídil karbonové sedlo z číny za pár šupů. Osobně nevím, jestli je to skutečně karbon, ale zatím i po nešetrném zacházení drží.

5.2sedlo_karbon
5.3.sedlo_china

Proč vůbec hledám pouze vyhovující karbonové sedlo? Důvod je jednoduchý. Sedel s potáhlou kůži nebo s pěnovýma vystýlkami jsem zkusil několik a co mě na nich štve je smrad 🙂 Vysvětlím. Každé sedlo s pěnovou vystýlkou nebo s potahem z kůže (koženky) jsem ať už úmyslně nebo neúmyslně “osvěžil” vodou. Nějakým způsobem si sedla natáhly vodu a ta když zaschla, tak ze sedla něco smrdělo 🙁 Jinak sedlo z “čajny” zatím drží a jsou dvě věci, ze kterým mám u něj obavy. Že je to šmejd, který mě nechá ve štychu v momentě, kdy to budu nejméně čekat. A druhá věc, že v kombinaci s NEteleskopickou sedlovkou se mi něco stane. Viz zadní ostré hrany. Možná to tak z fotek nevypadá, ale při prudkém sjezdu, kdy jsem zadkem za sedlem a mám jej u stehen, tak docela hrany řežou 🙂

5.4.sedlo_cina_tvar
5.5.sedlo_nejnizsi_vaha

Sedlovka XXX

V minulém článku o Supercaliberovi jsem psal o neduhách sedlovky Rock Shox Reverb AXS. Tu zatím používám jako primární. Jediná změna, která proběhla byla, že jsem si na zimu sehnal “vysněnou” sedlovku XXX od Bontrageru.

6.1.bontrager_karbonova_sedlovka

Na ni nemohu říct nic špatného a je to to co jsem hledal. Bohužel s ní nemůžu na prudké sjezdy. Moje technika není taková jako když si na AXS Reverbu šoupnu sedlovku dolů. S teleskopickou sedlovkou se mi pracuje lépe s těžištěm.

6.2.bontrager_karbonova_sedlovka

U pevné  sedlovky mám tendenci mít zadek spíše lehce za sedlem než tam, kde má být. V případě, že seženu nějaké skvělé sedlo, které mi padne (třeba to XXX), tak zřejmě Reverba půjde z domu. 

22_rock_shox_reverb_axs

Sedlová objímka

Bohužel kvalita šroubů, které do jsou dodávány do Treku je žalostná (viz následující odstavec “”šrouby”). Častými výměnami sedlovky mi odešly dva šrouby za poslední rok. Nyní došlo na situaci, kdy nikde (asi Covid :-D) nebyla žádná sedlová objímka se šroubem. Obvolal jsem asi 10 obchodů v Praze, které prodávají Trek komponeny a náhradní díly a všude mi sdělili, že objímky budou až za půl roku nejdříve. Říkám OK, stejně jsem chtěl do budoucna nějakou karbonovou. Tímto se proces upgrade objímky přirozeně urychlil.

Před pořízením jsem si muselo ověřit velikost objímky. Ta u mého kola je 36,4 mm.

7.2_objimka_bontrager_velikost
7.1_objimka_bontrager

Následně jsem šel na internet a nikde jsem nemohl najít žádnou objímku co by se mi líbila. Vím, že kamarád na kole používá extrémně lehké komponenty Darimo. Od nich se mi objímka libila, bohužel v požadované velikosti by byla k dispozici až za 4 měsíce (darimo saddle clamp Sub4). 

7.4_objimka_bike_yoke_velikost_vaha

Nezbývalo mi nic jiného než jít na “německou jistotku” a tam vybral objímku značky Bike Yoke. U ní se mi líbí, že má titanový šroub. Ten by měl být tvrdší než hliníkový. Co se mi nelíbí je ten nápis na objímce. Bohužel 🙁

7.3_objimka_bike_yoke

Šrouby

V tomto odstavci bych navázal na to co jsem zmínil o šroubech u sedlové objímky. Nejenom u ní, ale i u ostatních komponent mám problém se šrouby. Dříve jsem řešil měkké šrouby u představce (ty tam jsou teď titanové) a nyní jsem řeším šrouby u bidonů. Ty bohužel taky zklamaly a byl jsem rád, že jsem je svépomocí vyndal. Na obrázku vidíte lepší případ, kdy šlo šroub naříznout.

8.1.hlinikove_srouby

Ty zbylé abych nepoškodil bidon jsem musel navrtávat. U sedlovky bych tomu rozuměl, že hlava šroubu se “opoužívá” a po cca dvacátém utažení už není taková jako když byla nová. Co mě zarazilo u bidonů, že šrouby jsem dotahoval max pětkrát, vždy imbus byl naroraz v hlavě šroubu a přesto vypověděly službu 🙂 Co se týče imbusů, ty používám od Unioru a SuberBu. Zmiňuji to z toho důvodu, že imbusy od těchto značek by měly být z kvalitní kované oceli. Nyní jsem vyměnil všechny možné šrouby za titanové a mám “prozatím” po problému. 

8.2.titanove_srouby

IsoStrut – servis

Nejdříve začnu tím, že najít servis pro tlumič FOX IsoStrut byl docela oříšek. Na začátku zimní sezony jsem poptal u prodejce svého Treka servis tlumiče IsoStrut. Ten mi sdělil, že tohle dělá pouze jediný servis v republice, a to CYSKLOŠVEC. Následně volám do Písku ke Švecovi a na lince mi pán řekl, že až za rok na podzim. WTF???? Začal jsem přemýšlet o alternativě, že dojezdím tlumič co mám na kole a koupím si nový s povrchovou úpravou Kashima. Nějak mi to nedalo a zavolal jsem znovu na jiné číslo ke Švecovi. Na drátě byl jiný a příjemnější pán. Dokonce byl vstřícnější. Obeznámil mě se situací a bez toho aniž bych se ptal mi doporučil servis v Praze https://dlouhanworks.com. Tím mi udělal obrovskou radost. Volám k Dlouhánovi (přezdívka) a ten mi řekl, že mám přijet za týden a něco s tím vymyslíme. No a vymyslel. Dlouhanworks jako druzí a zřejmě v tento okamžik poslední v republice umí a servisují tlumiče IsoStrut. V rámci návštěvy jsem se zeptal co je na servisu tak složité. Pánové mi to vysvětlili. Bohužel detail jsem zapomněl a pořídil jsem si jen dvě fotky. Jedna fotka je stroj, na kterém se servis provádí a druhá fotka je fotka komponent bez kterých servis IsoStrutu neuděláte.

9.1.Isostruth_servis_praha

Co jsem pochopil, tak IsoStrut můžou servisovat jenom ti, kteří u Treku jsou na tohle proškolení a ti, kteří na to mají přístroj. Trek to udělal “chytře”. Prostě tlumič zapouzdřili a bez speciálního vercajku IsoStrut nevyservisujete. 

9.2.Isostruth_servis_praha

Závěrem návštěvy v servisu mi bylo doporučeno každých 200 hodin servisovat tlumič. 

Druhý den jsem šel kolo projet  (jako po každém jiném servisu). To co následovalo byla neskutečná “šupa”. Jízda s vyservisovaným tlumičem byla úplně jinde než když kolo bylo nové. Naprostá pecka!!! Tlumič fungoval a i nyní funguje na výbornou. Teď jen lituji, že jsem servis neudělal dříve. Ono jsem si myslel jak dobře tlumič funguje, ale nefungoval. Až teď vím jaký je jeho skutečný potenciál a jak má správně fungovat. Po prvních dvou jízdách od servisu ze závitu tlumiče kapalo trochu oleje. Z Epica co jsem měl v minulosti vím, že je to normální. Pro jistotu jsem si v servisu ověřil, zda to je normální i v případě IsoStrut tlumiče. Tam mi potvrdili, že ano. Níže přikládám fotku, že to nebylo nic hrozného. 

9.3.Isostruth_servis_praha

Na žádost čtenáře doplňuji i cenu servisu. Ta činila 4000 Kč. 

IsoStrut – Kashima

Při návštěvě servisu tlumiče jsem se při odchodu zmínil o tom, že jsem uvažoval dojezdit současný tlumič a koupit tlumič s úpravou Kashima. Servisák Pavel se zmínil o tom, že je to zbytečná investice nebo to co je pod obalem Kashima, je právě to co mám na kole. Víceméně ten upgrade by byl o tom, že bych měl dva stejné tlumiče s dvěmi různými obaly. Jeden černý stávající a druhý Kashima.

9.4.Isostruth_supercaliber

Osobně jsem rád, že mi vysvětlil jak je na tom IsoStrut po konstrukční stránce. Pochopil jsem, že když mám tlumič v pořádku, tak je zbytečné kupovat nový. Stačí koupit pouze písnici/obal tlumiče. Pánové se mi podívali do nějaké evropské databáze FOXu a nikde nebyl skladem. Dokonce nebyla známa ani doba dodání. Domluvili jsme se, že zavolají až tlumič bude k dispozici k objednání. Kdyby se neozvali, tak se mám za dva, tři měsíce připomenout. 

9.5.Isostruth_kashima

Po týdnu mi v sobotu volají, že se jim podařilo tlumič sehnat a dokonce ho mají v servisu. To za mě byla nejlepší zpráva víkendu. V úterý jsem mazal do Prahy na výměnu obalu tlumiče. Práci servisu Dlouhanworks jsem poctivě sledoval na jejich Instagramu 🙂

9.6.servis_info

Není mým zvykem na blogu zmiňovat ceny, ale psal mi další čtenář, jestli bych do článku nemohl přidat cenu, tak přidávám. Cena dílu (obalu) činila 6200 Kč + práce.

9.7.servis_info

Ve dvou posledních odstavcích zmiňuji servis Dlouhanworks. Pánů Dlouhána a Pavla jsem se ptal, zda je můžu na blogu zmínit. Dostal jsem svolení 🙂 Proto je jako jedny z mála tady propaguji.

10.1_kashima

Ono bych je asi propagoval i bez svolení nebo jejich práce, jejich přístup k zákazníkovi a filozofie servisu mě natolik oslovila, že jim fandím. Sám mám radost, že se nezaměřují na masovku a že ví, kdo je jejich zákazníkem. Za mě už teď se těším na to až jim hodím kolo na servis.

9.9.supercaliber_kashima

Supercaliber a budoucnost

Já nevím, jestli je dobré veřejně napsat co plánuji dále s bajkem 🙂 Nerad bych se něčemu zavázal 🙂 Každopádně za rok zas napíšu článek na téma upgrade a uvidíme co vymyslím. Možná trochu napovím kam se ubírají mé myšlenky. Kolo teď jede skvěle a funkčně pro mé potřeby je plně dostačující. Na občasný závod nebo to mé ježdění, kdy najezdím 5000-6000 km ročně plně vyhovuje a pokaždé když si na něj sednu, tak mám skvělý pocit z jízdy.

10.2_superacaliber_axs

Ovšem vím, že v některých oblastech má kolo větší potenciál. Už nyní vím, že na bajk půjdou některé komponenty od Ceramicspeed. Tam, kde se něco točí vyměním současné komponenty za keramiku (zejména ložiska).  Velkou otázkou budou kola a náboje. Pak vzhled rámu jako takový. Pořád nevím, jestli současné kolo vizuálně upravovat (ne airbrush, prostě klasika od karbonu) nebo si objednat nové z edice projectone a nebo se na to úplně vykašlat.

Categories: FITNESSKOLO

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial