Cyklo spotřební díly
Tento článek vznikl úplnou náhodou. Nejdříve jsem si zapisoval do telefonu poznámky k jednotlivým komponentům a příslušenství, kde jsem zaznamenával jejich životnost. Následně jsem tyto poznámky obohatil o detail, který jsem potřeboval k tomu, abych objednal ten správný výrobek. No a po čase na tyto poznámky koukám a říkám si, že by nebylo špatné informace nasdílet. Některé informace jsem smazal, hlavně ty, které se týkaly životnosti nebo vnímám to tak, že všem nevydrží brzdové destičky stejně. Někteří je sjedou za závod a některým vydrží několik let. Pojďte si přečíst jaké nejčastěji spotřební prvky objednávám na mého Supercalibera. Do článku zařadím deset nejčastěji měněných spotřebních dílů.
Ceny
Před tím než se rozepíšu, tak bych rád podotknul, že u každého produktu uvedu cenu za kterou v tomto roce (2021) jsem zboží koupil. Záměr je takový, že obecně jdou ceny těchto komponentů nahoru a rád se za pár let kouknu, v jaké cenové hladině se komponenty na mé kolo pohybovaly. Nehledě na momentální COVID situaci, kdy opravdu některé spotřební díly na trhnu nejsou a dostupnost podle prodejců je řádově až za několik měsíců. O navýšení cen se raději nebavím nebo to je kapitola sama pro sebe 🙂 Rovněž podotknu, že rád nakupuji tyto “spotřební komponenty” ve větším a ve slevách. Třeba taková kazeta SRAM Eagle XG-1299 Rainbow 12s v rozsahu 10-50T stojí v akci 8 700 Kč. Nezlevněná verze stojí 12 500 Kč. V případě koupě tří kusů jsem ušetřil něco přes 11 000 Kč. Prakticky to znamená, že mám jednu kazetu gratis. Krom samotných cen u každého produktu uvedu i označení podle kterého produkty hledám.
Gripy
Spotřebním “dílem”, který měním několikrát za rok, jsou gripy. Do roka spotřebuji plus/minus pět kusů. Vím, že je to moc, ale tyhle ESI grips jsou měkčí a za mě jsou nejlepší.
Proč mám takovou spotřebu gripů? Nemám rád, když se otlačí a nebo část gripu je odřená od haluzí nebo stromů. Dalším důvodem je i hygiena. Jednou jsem si omylem objednal bílé ESI a po týdnu (cca 400 km v létě) jsem docela koukal. Gripy byly špinavé a když jsem je desinfekcí chtěl vyčistit, tak nebyly už tak zářivé a čisté. Prostě už z dály vypadaly hrozně a o bíle barvě se nedalo hovořit.
Cena: 579 Kč
Model: ESI Grips Extra Chunky 80 g černá
Kdy měním: v okamžiku, kdy jsou vizuálně “jeté”. Přes zimu vydrží déle
Na co si dát pozor: barva, velikost (tu poznáte i podle váhy 60 g nebo 80g)
Mé poznatky: již několikrát jsem vrátil gripy na kterých byly nánosy prachu. Některé eshopy tyto gripy prodávají zabalené a některé ne. Viz obrázek.
Brzdové destičky
Jeden rok jsem testoval různé druhy brzdových destiček. Vzhledem k tomu, že mám čtyřpístové Shimano brzdy, tak jsem myslel, že si podle požadovaných vlastností vyberu z tohoto obrázku.
Bohužel/bohudík mi přišly pod ruku N4C model a ty brzdí, tak jak mají. Další modely ať už kovové a nebo polymerové nebyly tak účinné jako zmiňovaný N4C model. Co mě překvapilo, že N4C destičky v roce 2020 stály 600Kč/ks a nyní stojí 950Kč/ks. Osobně to vnímám jako docela rapidní zdražení. Dokonce na Heuréce se objevil eshop (záměrně nechci jmenovat), kde byla cenovka u destiček 1600 Kč. Ze zvědavosti jsem napsal do chatu na webu eshopu, zda je to cena za kus nebo pár? Odpověď mě překvapila. Cituji: “Pochopitelně, že za jeden kus. Cenu si nastavujeme podle situace na trhu. Máte něco konstruktivního nebo se můžeme rozloučit?” Moc jsem nepochopil takovou útočnou odpověď a raději jsem zboží objednal eshopu, kde cena je i teď při psaní článku 750Kč za kus.
Cena: 750 Kč
Model: Brzdové destičky Shimano XTR, BR-M9120, kovové + chlazení N04C
Označení: Y1XD98020
EAN: 4550170382346
kdy měním: Na fotce níže můžete vidět úplně novou brzdovou destičku. Jakmile je materiál na destičce na pohled “vydřený” – u tenké zlaté “plochy”, tak raději měním. Destičky měním dříve abych nepoškodil brzdový kotouč.
Brzdové kotouče
U brzdových kotoučů mě delší dobu trápilo jak poznat okamžik, kdy je vhodné kotouče vyměnit. Od začátku do používám Shimano kotouče (vepředu 180 mm a vzadu 160 mm). Vím, že nové kotouče mají tloušťku 1,8 mm.
Jakmile je tloušťka 1,5 mm, musíte je vyměnit. Cituji výrobce: “Při opotřebení brzdového kotouče na tloušťku 1,5mm, nebo pokud dojde k probrzdění až na nosné jádro z AL slitiny, přestaňte používat bicykl a obraťte se na svého cykloprodejce nebo dodavatele”. Sám jsem do takové tloušťky nikdy nedostal. Ze začátku při odvzdušnění brzd mi na kotouč kápla kapalina a kotouč nebrzdil tak jak měl. No a teď pravidelně se mi stává, že kotouče měním z důvodu deformace. I přes vyrovnání doma a i v servise se mi několikrát stalo, že kotouč nešel narovnat. Jak já se těším na okamžik, kdy kotouč sjedu na 1,5mm 🙂
Cena + model:
Brzdový kotouč SHIMANO XT SM-RT86 6 děr 180 mm – 1000 Kč
Brzdový kotouč SHIMANO XT SM-RT86 6 děr 160 mm – 900 Kč
Označení:
180 mm ISMRT86M2
160 mm ISMRT86S2
kdy měním: v okamžiku deformace nebo mělo by se měnit při tloušťce 1,5 mm
Řetěz
Na téma řetězu jsem již v minulosti psal docela rozsáhlý článek. Link přikládám zde. V článku nezazněla možná informace o rapidním zdražení těchto řetězů. V zahraničí ceny tohoto řetězu před létem 2021 v přepočtu “přelezly” hranici 2000 Kč. V ten okamžik jsem nakoupil 9 ks do zásoby a mám klid. Před létem mě stál jeden řetěz 1690 Kč. Nyní bez akce stojí 2500Kč.
Cena: v akci nejnižší cena 1800 Kč, běžná cena 2500 Kč
Model: Sram Eagle PC XX1 12sp. Hollowpin řetěz 126 článků Rainbow
Označení: 002518039010
EAN: 710845825446
Středové složení
Praskání, lupání, divné zvuky od středu kola. U mého Supercaliberu jsem se setkal se dvěmi možnosti. Buď špatná ložiska v zadní stavbě a nebo dosluhující středové složení. O pedálech, sedlovce a ostatních komponentech se nebavím nebo u nich na mém kole poznám na první dobrou, že nejsou v kondici. Bohužel u středu a zadní stavbě jsem si nebyl tak jistý. Nyní poznám i tohle. Abych řekl pravdu, tak když něco ze začátku luplo ve středu, tak mě to vystresovalo nebo mám rád tiché kolo bez jakýchkoliv pazvuků.
Cena: 1000 Kč
Model: Sram Dub PressFit 89.5/92mm MTB
Označení: 00.6418.016.000
EAN: 710845813757
Plášť
Bohužel mě stálo hodně úsilí než jsem objevil ten pravý plášť na kolo. Bontrager, Schwalbe, Mitas, Continental. Od těchto značek jsem vyzkoušel top modely a funkčně mě nenadchnul ani jeden. Nejhůře na tom byly Race Kingy od Continentalu, u kterých jsem měl více defektů než za celý svůj život. Ani nevím jak, ale dostal jsem se k pláštům Specialized, na kterých jezdím necelý rok a ani jeden defekt, jsou rychlé a drží. Jak se u piva říká, že správný pivař vždy propije k Plzni, tak snad tohle neplatí u Specialized plášťů 🙂 Nicméně, abych neodbočil od tématu. Při pořízení těchto pláštů jsem měl “mentální” blok. Nějak mi nešlo dohromady Trek kolo a Specialized pláště. Tohle jsem naštěstí překonal a s radostí můžu říci, že na lepších pláštích jsem nejezdil. Co se týče systému, ten mám bezduškový, kde liju výhradně tmel NoTubes 946 ml. Když už jsme u tmelu, tak jsem i zkoušel tento tmel ve verzi Race a asi na závod nebo na častější obměnu OK. Z hlediska dlouhodobého nemá takovou výdrž jako “klasický” NoTubes tmel.
Cena: 1300 Kč
Model: Specialized 29×2.1 FAST TRAK GRID 2BR
Označení: 00117-4010
EAN: 888818145614
Kazeta
Jak jsem psal v úvodu ohledně cen kazet. Ty rád kupuji ve slevě a nejraději po více kusech. Současná pandemická COVID situace nenapovídá tomu, že kazet bude za relativně akceptovatelnou cenu dostatek. Vím, že sada SRAM XX1 Eagle AXS DUB 1×12 je to nejlepší co trh nabízí.
Rovněž i počítám s vysokou cenou komponent. Co se týče životnosti kazety, tak jednu jsem omylem zničil montáží. Bohužel jsem na silu do ní “nacpal” ořech a závit to nedal. Vím, že je to moje chyba. Životnost druhé kazety mi vyšla na tři/čtyři řetězy. Pak mi začlo na jednom pastorku řazení střílet a raději jsem ji vyměnil. Ono na soustruhu nebo bruskou by pastorek šel opravit, ale tyto “vystřílené” kazety si skladuji a pak nechám více kusů “poléčit” 🙂
Edit: necelý měsíc po vydání tohoto článku mi přišla zajímavá reakce od návštěvníka webu: “co to je za nesmysl, oprava vystřílených kazet, si děláš prdel?” Sám za sebe nechci sdílet kontakt na člověka co mi tyhle kazety dokáže “poléčit”. Při pohledu na YT jsem jednoho našel co tuto službu nabízí. Odkaz na video Honzy Bláhy přikládám zde.
Cena: zlevněná 8 700 Kč. Nezlevněná verze stojí 12 500 Kč
Model: SRAM Eagle XG – 1299 Rainbow 12s 10-50T
Označení: 00.2418.098.000
EAN: 710845824050
Patka
Patky jsem v minulosti na “šestadváce” měnil několikrát za sezonu. Nyní na Supercaliberu jsem ji neměnil ani jednou. I přesto, že patky v současnosti neměním, tak si je dovolím zahrnout do deset nejčastěji měněných spotřebních dílů. Ono to, že teď se nic s patkou “nesere” není zárukou budoucí funkčnosti 🙂
Cena: 390 Kč
Model: Patka Trek
Označení: 439634
Zadní pevná osa + šrouby
Pro tyto komponenty, chcete-li příslušenství vytvořím společný odstavec. Ať už je to pevná osa, šroub do objímky sedla, šroub do představce či šroub do bidonu, tak od Treku tyhle hliníkové šrouby nic nevydrží. Bohužel. Momentové klíče na tyhle šrouby používám pouze originály od Bontrageru a třeba u šroubu u sedlové objímky mi maximálně šroub vydrží 10 utažení.
Následně hlava šroubu ztratí pravidelný tvar a nezbyde mi nic jiného než šroub naříznout pilkou a odmontovat šroubovákem. Níže přidávám fotku pevné osy, kde po deseti utažení se mi v hlavě šroubu protáčí imbusový klíč. Tam jsem již věděl co mě čeká, tak při náznaku protočení vždy pevnou osu vyhodím a raději dám novou.
Cena: 690 Kč
Model: TREK – PEVNÁ OSA ZADNÍ – SKEWER THRU 12 X 180MM AXLE LENGTH BLACK REAR
Označení: W565792