Sony 12-24mm GM
Úplnou náhodou se mi do rukou dostal tento poměrně na trhu nový objektiv (11/2020). Nejprve jsem s ním nafotil byt na prodej a následně jsem si řekl, proč na tenhle výjimečný objektiv neudělat “recenzi” nebo poslat do světa pár neupravených fotek. Bohužel jsem nikdy recenzi na objektiv nepsal, tak berte postřehy v článku pouze jako pohled z mé strany. Určitě nejsem typ člověka, který by do detailu řešil asférické členy nebo chromatické vady objektivu. Článek bude prostě koncipovaný jako pohled na špičkový objektiv očima fotografického amatéra.
Novinka v ohnisku?
Jestliže zůstaneme u rozsahu ohnisek 12-24mm f/2.8 GM, tak u Sony již takový objektiv máme. Tento objektiv nese označení G (zlatá řada objektivů Sony. Pod označením G se skrývají ty nejlepší, nejkvalitnější a taky nejdražší objektivy Sony. Vyznačují se naprosto špičkovou optikou). Bohužel tento objektiv je vyroben na minimální cloně F4. V řadě GM (přímý potomek vrcholné řady objektivů G. Označení GM slibuje ještě kvalitnější a rychlejší ostření a odolnost proti povětrnostním vlivům a prachu. Každý jednotlivý objektiv GM je zvlášť kalibrován, pro dosažení té nejvyšší kvality obrazu. Takto označené objektivy jsou vybaveny špičkovými optickými členy XA.) takhle široký objektiv chyběl. Tohle bych u Sony hodnotil jako výborný krok kupředu nebo v celé řadě GM (G-Master) pokrývají ohniska od 12 až po 200 mm.
Konstrukce
Pokud se bavíme o všech GM řadách, tak ty by měly mít stejnou nebo podobnou konstrukci. Nemám na mysli pouze tu optickou, kde očekávám u všech objektivů stejné barvy, stejný bokeh efekt, apod. Prakticky by měly být všechny konstrukčně utěsněné a měly by být odolnější než “základní” řady objektivů od Sony. Rovněž na všechny GM zoom objektivy by měl jít nasadit přední filtr. To neplatí pro Sony FE 12-24mm f/2.8 GM. Ono už od pohledu je čočka vyboulená a filtr bychom zde těžko aplikovali. Jako možnost použití filtru se nabízí strana u bajonetu. Tam se dají aplikovat třeba gelové nebo zásuvné filtry. Co jsem si všiml, tak i sluneční clona je napevno v konstrukci objektivu. Nejde sundat jako u ostatních GM modelů.
Co se týče ostatních první na objektivu, tak tělo obsahuje přepínač mezi AF a MF režimy, zoomový prstenec, funkční tlačítko, aj. Pokud by někoho zajímaly rozměry a jiné technické parametry, tak na to posílám link. Nemá cenu tady vypisovat informace, které už byly několikrát a v různých zdrojích zmíněny.
Co jsem si všiml na jistých diskuzníh fórech věnující se fotografování, tak u GM objektivů majitelé vznášejí dotazy, zda něco nerachochotí v objektivu, když s ním třeba prudce zatřepete. Ano, “něco” tam “rachotí”. Je lineární XD motor(y). Skutečně se jedná o normální jev. Tohle by ovšem nemělo nastávat, když objektiv máte nasazený na zapnutém těle fotoaparátu.
Zoom vs pevné sklo
Osobně nejsem příznivcem zoomovacích skel. Sám používám pouze skla pevná. Ono je to možná dáno tím, když jsem před dvěma roky s focením začínal, tak na Sony workshopech nám bylo prezentováno, že výstupy jsou kvalitnější z pevných skel. Od té doby žiju v tomhle přesvědčení. Ostatně je to dáno i tím, když jsem si pořizoval svůj první fotoaparát Sony A7, tak jsem k němu dostal pevnou padesátku a zoom 28-70 s clonou od 3,5-5,6. Tenkrát jsem srovnal výstupy obou skel a nebylo o čem. I když se jedná o levná skla, tak výstup ze základního zoomu nebyl dobrý. Jakmile sem viděl výstup z tohoto zoomu 12-24mm f/2.8 GM, tak minimálně u GM měním názor na kvalitu výstupu ze zoom objektivů. Ostré od rohu k rohu. Žádná měkká kresba, prostě výstup v takové kvalitě jakou mám třeba z 135 GMka. Tady nasdílím fotku z interiéru Superba. I když je zaostřeno na střední panel, tak budíky, které jsou mimo střed jsou krásně ostré (foceno na clonu 4,5). Neskutečné. Jestliže se kouknu na optické vady (aberace), tak nic co by i po výřezu na 200% mě cvrnklo do oka jsem nespatřil (sférické nebo chromatické vady). Dokonce ani objektiv nevinětuje, tak jak jsem byl zvyklý u jiných širokáčů (Laowa). Bohužel ke zkreslení se úplně nemůžu vyjádřit nebo mi “padá” většina fotek a tohle jsem v postprocesu neupravoval. Hold, ještě na tohle téma nejsou zkušenosti 🙂
Cílovka
Dlouho po uvedení na český trh jsem přemýšlel, jestli bych si sklo nepořídil. Jsem rád, že z “rozmaru” jsem se neunáhlil. Taky jsem vděčný, že jsem si objektiv mohl otestovat. Ono třeba při 135 nebo 24 GM jsem rychle objednával i bez vyzkoušení. Tady u tohoto skla jsem dlouho váhal a zřejmě nejsem cílová skupina. Jednak používám pouze pevná skla a druhak mi sklo úplně nesedlo. Samozřejmě tohle může být dáno zkušenostmi a tím co fotím. Určitě bych se rozhodoval jinak kdybych primárně fotil interiéry, architekturu nebo krajinky. V tom případě bych do skla i přes docela vysokou cenovku šel. Aktuálně široké skla od Laowy jsem prodal a jednou za čas, když jdu někomu nafotit nemovitost, tak si nějaký šírokáč půjčím. Ono by to byla docela drahá sranda si pořídit tento objektiv na příležitostné focení. Na Youtube u jsem viděl recenze, kde fotografové doporučili tohle sklo i na reportážní fotografii. Rozhodně si nejsem jistý, zda-li tento objektiv by byl ta správná volba. Zejména v případech kdy aktéři na snímku jsou blíže k objektivu v krajích fotografie. Tady mi přijde, že jejich postavy jsou docela “nepřirozené”.
Recenze Sony FE 12-24mm f/2.8 GM
Abych celé povídání shrnul, tak v první radě musím vyzdvihnout vynikající ostrost, která je od středu až do krajů. Nezávisle na tom, jestli fotím na F4 nebo F10. Kresba, ta se nevymyká standardům GM řadě a musím říci, že i v protisvětle objektiv funguje precizně. Určitě co musím ještě pochválit, tak je autofokus. Ten je extrémně rychlý. Když se kouknu zpět v čase, kdy jsem používal manuální širokáče, tak se musím jen smát. Díky autofokusu obecně se mi urychlilo pracovní workflow. A u GM to platí dvojnásob. Před pár měsíci jsem zkoušel fotit s autofokusovým sklem SAMYANG 14 mm f/2,8 a to ani vedle GM nestálo. “Samy” mi nemohl zaměřit v plus minus stejných světelných podmínkách na bílou zeď. V téměř identickém případě nemělo GM s ničím problém a zaměřilo bez váhání.
Docela jsem přemýšlel o záporech tohoto objektivů a horko těžko za tak krátkou dobu testování jsem nějaký zápor našel. Co jsem se bavil s kamarády fotografy, tak zmiňovali velikost. Za mě teda velikost je neutrální. Objektiv není velký a ani malý. Možná když už hodně jdu po nějakém záporu, tak pro fotografy krajináře může být problém přední filtr. Ten tady nejde našroubovat jakou jde u jiných GM objektivů.
Poslední co by někoho mohlo štvát je minimální zaostřovací vzdálenost 28 cm. Což u ohniskové vzdálenosti 12 zřejmě nebudete potřebovat, ale v leckterých případech u 24 ohniska by mohla být nižší.
Ukázky fotek
Něco v rychlosti jsem nafotil (Sony A9) a sdílím. Fotky jsou neupravené a zkomprimované pro web (2048 px na delší straně). Při exportu mám defaultně nastavenou změnu expozice o +0,15, shadows +7, contrast +5. Bohužel jsem tyto fotky nedoostřoval 🙁